بادرود
مطلب این نوشته راجع به مگلو ها(maglev) یا قطار های مغناطیسی هست پیشنهاد می کنم
بخونید که خیلی جالبه

شناوری مغناطیسی (مگ لو) یکی از پیشرفته ترین تکنولوژی های اخیر در جهان محسوب می گردد.

کاربرد شناوری مغناطیسی در بهره برداری از قطارهای مغناطیسی از اهمیت بیشتری برخوردار است که در آن بر خلاف فناوری موجود که چرخ بر روی ریل حرکت می نماید، هیچ گونه تماسی میان وسیله نقلیه و هادی راه وجود ندارد. از زمانی كه خصوصیات و مشخصات فنی اصلی سیستم های ریلی طرح گردیده تاكنون همواره سعی بر این بوده كه مشكلات این سیستم رفع گردد و یا حتی الامكان بهبود یابد. در این زمینه تلاش های مختلفی به صورت جدی و یا به صورت مقطعی صورت پذیرفته است. در عصر حاضر، بیشتر توجه بر روی كاهش نیاز به تماس چرخ و ریل متمركز شده است چرا كه این امر باعث فرسودگی چرخ و ریل و ایجاد آلودگی صوتی می گردد و از سوی دیگر در میزان چسبندگی و در نتیجه اعمال توان حداكثر، محدودیت هایی ایجاد می گردد. یكی از راه حلهای مفید و سودمند جهت كاهش تماس چرخ و ریل، استفاده از سیستم شناوری مغناطیسی است. شناوری مغناطیسی یا مگ لو (مگلو) تكنولوژی جدیدی در حمل و نقل ریلی است. مگ لو اولین حركت اساسی در زمینه تكنولوژی راه آهن از زمان پیدایش آن بوده است. قطار مگ لو با داشتن سرعتی بالا، از سیستم های تعلیق مغناطیسی غیرتماسی، هدایت كننده و رانشی استفاده نموده و دارای چرخ و محور نمی باشد. با جایگزینی اجزای مكانیكی با قطعات الكترونیكی بدون سایش، بر محدودیت های تكنولوژی چرخ - ریل غلبه می شود. سیستم مگ لو با بهره گیری از میدان مغناطیسی که بین قطار و هادی راه ایجاد می گردد، در فاصله اندکی از خط معلق مانده و در طول آن به حرکت در می آید. در قطارهای مغناطیسی به دلیل عدم تماس فیزیکی بین قطار و خط، اصطکاک تماسی وجود ندارد. فناوری مگ لو نقطه اشتراکی با خطوط ریلی نداشته و تاسیسات آن کاملا باید بطور مجزا طراحی و ساخته شود. این قطارها با شکل خاص آیرودینامیک خود دارای سرعت بسیار بالایی می باشند. سیستم های مگ لو از لحاظ شكل و ظاهر دارای ویژگی هایی هستند كه می توانند به عنوان یك گزینه جذاب و ایده آل در سیستم حمل و نقل به شمار روند. سیستم شناوری، سیستم رانشی و سیستم هدایتگر جانبی سه ویژگی اصلی تكنولوژی مگ لو است. قطارهای مگ لو از نیروهای مغناطیسی استفاده می كنند كه آنها را قادر می سازد بر روی خطوط خود معلق باشند كه این امر باعث كاهش قابل توجه ای از اصطكاك شده و در نتیجه سرعت بسیار زیادی را فراهم می نماید. ركورد سرعت مگ لو در ژاپن به 581 كیلومتر بر ساعت با سرنشین نیز رسیده است. همچنین مگ لو شرایط راحت و مناسبی را برای مسافرین ایجاد می نماید چرا که عدم وجود تماس بین قطار و خط، لغزش حرکت قطار را جذب نموده و آسایش بیشتر مسافرین را فراهم می نماید. مسافران در این وسیله نقلیه با وجود سرعتی بالا، نسبت به سیستم های حمل و نقل دیگر ایمن تر هستند. همچنین به علت بالاتر بودن هادی راه نسبت به سطح زمین (در هادی راه نوع مرتفع)، این اطمینان حاصل می شود كه هیچ گونه مانعی بر سر راه وجود نخواهد داشت. ركوردهای ایمنی بدست آمده از قطارهای مگ لوی که تا به حال مورد بهره برداری قرار گرفته اند و مسافران را به مقاصد خود جابجا نموده اند، بیانگر عدم وجود خسارات جانی بوده است. بر خلاف دیگر وسایل حمل و نقل، به دلیل استفاده از انرژی الکتریکی(برق)، هیچ گونه آلودگی هوا در مسیر حرکت قطار مگ لو وجود نخواهد داشت که این مساله در مناطق پر ازدحام شهری که آلودگی هوا یک مشکل عمده تلقی می گردد نقطه قوت می باشد. كنترل از طریق انرژی الكتریكی نسبت به بسیاری از منابع سوختی دیگر آسانتر و مؤثرتر بوده و به همین علت است كه در تكنولوژی غیر تماسی، نیمرخ های فولادی نورد شده و ایجاد سر و صدا وجود نخواهد داشت. با توجه به اینكه در سیستم مگ لو، چرخ وجود ندارد، این سیستم از لحاظ آلودگی صوتی ناشی از چرخ مبرا می باشد. در تكنولوژی غیرتماسی، اتلاف انرژی به علت اصطكاك چرخ - ریل صورت نمی گیرد. وزن وسیله نقلیه نیز به علت نبودن چرخ، محور و لوكوموتیو كمتر می باشد. سیستم های مگ لو، پتانسیل مناسبی را برای هماهنگی و یكنواخت ساختن رشد ترافیك فراهم می سازند. این سیستم ها تراكم و ترافیك عبور و مرور هوایی و زمینی را با جایگزینی خود كاهش می دهند. در خطوط مگ لو مساله ای بنام هزینه دسترسی به زیر ساخت مسیر وجود ندارد و این عمل بدون نیاز به هزینه انجام می پذیرد. هزینه رانندگی قطار برای سیستم مگ لو با توجه به اینكه این سیستم به صورت اتوماتیك هدایت می گردد، وجود نخواهد داشت. هزینه تعمیر و نگهداری نیز به علت عدم وجود تماس چرخ و ریل در مسیر، كاهش می یابد.

 

                                 

والبته این قطارها به طور کل دارای دو نوع می باشند:
الکترومغناطیسی:که در این روش قطار با وارد کردن فشار مغناطیسی بالا بر ریل در سطح بالاتری از آن قرار می گیرد.
والکترو دینامیکی:که به دلیل رانش نیرو های همنام بین قطار وریل صورت می گیرد وقطار نسبت به زمین ارتفاع می گیرد.
 سرعت قطار هم با قطب هایی که به صورت افقی در قطار نهاده شده اند شدت می گیرد ودر تصویر هم مشخص است.
منابع:
sciences98.mihanblog.ir
http://www.maglev.ir/education.html